Foek is zoek

Hondje Foek binnen een week populair onder scholieren

OEGSTGEEST – Maar liefst 66% van de scholieren (her)kent de ‘Foek is zoek’ fake campagne, die gedurende een week door heel Nederland op de Schoolboards te zien was. Hiermee bewijst media exploitant Clear Channel Hillenaar in samenwerking met mediabureau Kinetic en onderzoeksbureau Markteffect dat een niet bestaand merk binnen zeer korte tijd enorme bekendheid kan genereren onder jongeren.

Met dit onderzoek is de effectiviteit gemeten van een Schoolboardcampagne. Eerder onderzoek wijst uit dat Schoolboards een hoog bereik genereren, de effectiviteit van een Schoolboardcampagne was echter nooit eerder aangetoond. Clear Channel Hillenaar heeft daarom in samenwerking met Kinetic en Markteffect de fake campagne ‘Foek is zoek’ opgezet en onderzocht. Foek is een kleine hond met grote vragende ogen die vermist wordt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna vijftienhonderd middelbare scholieren. De website www.foekiszoek.nl is door 17% van de online ondervraagden bezocht. Gemiddeld beoordelen de scholieren de uiting met een 6,8 en vinden zij Foek leuk en schattig. De poster is volgens de jongeren vooral onderscheidend en trekt de aandacht.

De resultaten van het marktonderzoek tonen aan dat het medium Schoolboards zeer sterk is. Maar liefst 92% van de jongeren ziet de Schoolboards minimaal één keer per week en bijna 80% geeft aan de Schoolboards meerdere keren per week te zien. Ruim de helft van de scholieren vindt dat de Schoolboards het schoolgebouw gezelliger maken. Meer dan 40% vindt dat de posters leuke informatie bevatten.

Clear Channel Hillenaar exploiteert ruim vierduizend Schoolboards; deze affichepanelen zijn verspreid op middelbare scholen en mbo’s door heel Nederland. De Schoolboards bereiken circa 955.000 scholieren in de doelgroep van 12 tot 19 jaar.

Arno Buskop - Research Director Kinetic
"Schoolboards zijn altijd al een medium geweest dat we graag aan onze klanten adviseren. Met dit onderzoek hebben we sterke argumenten die aantonen dat dit niet alleen een top bereik propositie is in de doelgroep, maar ook zeer effectief is in boodschap overdracht."

Edgar de Beule - Research Director Markteffect
"In vergelijking met andere campagne effectmetingen toonde de 'Foek is Zoek' campagne een snelle piek in slechts één campagneweek. Het sterke medium, het aantal Schoolboards en creativiteit van de campagne zijn daar zeker debet aan."
 

Twitter - Follow Us!

twitter_icon
Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies
Accepteer Accepteer niet
Nieuwsbrief