De zomerhit van 2019

Van USA Today tot The Independent en van The Guardian tot de Instagram van Doutzen Kroes (met ruim 6 miljoen volgers): de abri’s in Utrecht zijn dé zomerhit van 2019. Wat is het verhaal erachter?

Gemeente Utrecht wees halverwege 2018 de concessie voor bijna 700 outdoor objecten toe aan RBL & Clear Channel. RBL zorgt voor de ontwikkeling en onderhoud van het stadsmeubilair en Clear Channel is verantwoordelijk voor de reclame in de objecten.

 

Utrecht zet flink in op duurzaamheid. Ook het stadsmeubilair wordt steeds duurzamer. Dat heeft niet alleen te maken met de gekozen materialen, maar ook door het toevoegen van extra elementen. Dat resulteerde in Utrecht tot een unieke aanbesteding. Alle objecten zijn vernieuwd waarbij 491 abri’s zijn voorzien van een bankje van bamboe en van LED-verlichting. Daarnaast zijn 100 abri’s uitgerust met zonnepanelen. De abri’s worden schoongemaakt met gefilterd hemelwater en medewerkers rijden in elektrische auto’s die worden opgeladen met groen opgewekte stroom.

 

Internationale aandacht voor sedum daken

Veruit de meeste aandacht ging echter uit naar de abri’s met groene sedum daken. Van april tot eind mei zijn in Utrecht 316 abri’s voorzien van sedum, een sterke vetplant die weinig nodig heeft. Het bushokje voegt met zijn sedum daken natuur toe in de stad en bewoners van hoogbouw kijken neer op minituintjes. Daarnaast vergroot sedum de biodiversiteit. Onder meer bijen en vlinders komen er graag op af. Sedum biedt meer voordelen: het reduceert fijnstof, bergt regenwater en bestrijdt hitte. In de zomer is een begroeid dak 30 graden koeler dan een zwart dak. Dat maakt sedum zeer aantrekkelijk in stedelijk gebied.

 

 

Zomerhit

De sedum daken zijn niet onopgemerkt gebleven. Honderden nieuwssites van over de hele wereld hebben er aandacht aan besteed. En nog steeds. Het eerste persmoment was met de wethouder van Utrecht die in april jl. de eerste abri voorzag van sedum. Na landelijke media zoals het AD en De Telegraaf is het nieuws viral gegaan via Bright Vibes en via The Happy Activist. Daarna is het als een lopend vuurtje de wereld over gegaan.

 

Het resultaat

Van Melbourne tot Mexico-Stad hangen ze aan de lijn in het Utrechtse gemeentehuis: hoe komen jullie aan die duurzame bushokjes, kopt De Volkskrant. Meerdere Nederlandse gemeenten zoals Rotterdam, Hoorn en Apeldoorn willen nu ook abri’s met groende daken. Maar levert het ook daadwerkelijk iets op? ‘Alle beetjes helpen’, zegt hoogleraar bouwmaterialen Jos Brouwers van de Technische Universiteit Eindhoven tegenover de NOS. Wereldwijd ziet Brouwers de groene daken opkomen. ‘Groen is mooier, het verhoogt de kwaliteit van de omgeving. Dat het in een gebouw koeler wordt door een dak met sedum, is in veel studies al bewezen. Ook bevordert groen de luchtkwaliteit, maar hoe groot de bijdrage ervan is aan de luchtkwaliteit in de stad, is nog niet goed onderzocht.’

‘Het verhoogt de kwaliteit van de leefomgeving en we zijn blij dat we ons steentje kunnen bijdragen aan het verduurzamen van de wereld’.

Jerry Ramaekers – RBL.

‘We gaan dit zeker vaker terugzien. Ons doel is om met stadsmeubilair echt het verschil te maken, maar niet alleen op het gebied van duurzaamheid. ‘Smart cities’ is een belangrijke trend waarbij we de objecten slimmer en relevanter maken voor de inwoners met interessante features’.

Jeroen Albers – Development Manager bij Clear Channel.

 

Een aantal artikelen gepubliceerd over de sedum daken (klik voor het artikel):

 

NOSVolkskrantTelegraaf | RTL Nieuws / Editie NL – VideoThe Independent (UK)The Guardian (UK)Metro (UK) |
ZDF (DE) – VideoRTL (DE) | USA Today (USA) | Fast Comapany (USA)The Hill (USA) | The Lonely Planet | Euronews

 

© Clear Channel / Barbra Verbij