
CSRD regelgeving en de gevolgen voor mediacampagnes
Het Omnibus-pakket
De oorspronkelijke bedoeling was dat steeds meer bedrijven vanaf 2024 tot 2028 onder de CSRD zouden vallen. Maar de Europese Commissie heeft recent het ‘Omnibus-pakket’ aangekondigd, waarin de regels worden versoepeld.
Met het Omnibus-pakket zijn de regels mogelijk als volgt:
- Alleen de grootste bedrijven blijven rapportageplichtig (ongeveer 20%).
- De verplichting is uitgesteld tot 2028.
- De EU-Taxonomy en rapportagetemplates worden sterk vereenvoudigd.
- Ook de eisen rondom ketenverantwoordelijkheid (CSDDD) worden versoepeld.
Deze voorstellen zijn momenteel in behandeling bij het Europees Parlement en de Raad. De exacte ingangsdatum van de wijzigingen is nog niet vastgesteld, aangezien goedkeuring door deze instellingen vereist is voordat de wijzigingen van kracht worden.
Wat betekent dit voor mediabureaus en adverteerders?
De CSRD regelgeving is relevant voor bureaus en adverteerders die werken voor grotere klanten die rapportageplicht hebben. Grotere klanten hebben namelijk meer inzicht nodig in de impact van hun campagnes, ook als ze niet wettelijk verplicht zijn om te rapporteren. Als mediaprofessional moet je dus voorbereid zijn op vragen als:
- Hoeveel energie verbruikt een digitale campagne?
- Wat is de CO₂-uitstoot van video, tv of out of home-reclame?
- Hoe duurzaam is het productieproces van content?
- Met welke leveranciers werken we, en hoe duurzaam zijn zij?
Voor bureaus kan dit betekenen dat je tools nodig hebt om dit soort zaken in kaart te brengen. Voor adverteerders betekent het dat zij kritischer moeten kijken naar hun mediakeuzes en partners.
Hoe wij ondersteunen
Als OOH-partij werken wij actief aan het verduurzamen van ons aanbod. Daarnaast bieden we inzicht in relevante duurzaamheidsdata en denken we mee over hoe campagnes op een ‘groene’ manier kunnen worden ingericht. Daarmee helpen we adverteerders bij het opstellen van hun rapportages en het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Anika Ramamurthy, onze Sustainability Manager via anika.ramamurthy@clearchannel.nl.