Digitaal scherm met Valentino reclame Den Bosch

Design voor Out of Home

Je hebt een creatief idee. Je hebt een mediaplan. En je hebt de juiste keuze gemaakt: Out of Home (OOH) en/of Digital Out of Home (DOOH) zitten in je strategie. Nu is het tijd om die krachtig tot leven te brengen. Maar hoe ontwerp je de ultieme OOH- of DOOH-advertentie?

Veel van de tips hier lijken misschien vanzelfsprekend. Toch krijgen we deze vragen keer op keer van merken, creatieven en designers die niet vaak werken met Out of Home-campagnes.

Ons belangrijkste advies? Begrijp wat elk onderdeel van je OOH-campagne moet doen en blijf gefocust op dat doel. Je doelstellingen kunnen variëren – of het nu gaat om merkbekendheid, product overweging of een specifieke campagnefase.

En vergeet niet: OOH en DOOH worden niet bekeken op een computerscherm, maar in de echte wereld. Wij bieden dé tools om je advertentie live te ervaren, plus gratis online hulpmiddelen om direct te checken hoe jouw design presteert in de buitenruimte.

Klaar om impact te maken? Laten we aan de slag gaan!

 

Leesbaarheid

We hebben een framework gemaakt dat ontwerpers helpt om krachtige posters te maken. Dit vatten we samen in 4 woorden:

  • Simpel

  • Opvallend

  • Krachtig

  • Duidelijk

 

Simpel

Eenvoudige posterontwerpen zijn effectiever.

Een effectieve advertentie draait om een krachtige kop, een aansprekende afbeelding en een heldere kernboodschap die aansluit bij je doelstellingen. Uit de Creative Canvas Insight-studie van Talon blijkt dat eenvoudige ontwerpen meer aandacht trekken dan drukke en rommelige advertenties. Wanneer een kijker te veel moeite moet doen om de boodschap en call-to-action te begrijpen, neemt de impact af. Houd het dus helder en overzichtelijk voor maximaal effect!

FLINK poster design

Met de flexibiliteit van DOOH is er ook de mogelijkheid om boodschappen fris te houden en één kernboodschap per creatie uit te dragen als onderdeel van een Out of Home-campagne met meerdere creaties. Onderzoek van QMS, Go Digital en Go Unique laat zien dat het aanpassen van DOOH-creatives tijdens een campagne het geheugen versterkt.

 

38% grotere impact bij het gebruik van veranderende
of dynamische digitale OOH-creaties

 

Bron: QMS Australië

 

 

Opvallend

Goede Out of Home-advertenties trekken de aandacht.

Prachtig beeldmateriaal, of het nu gaat om productfoto’s van hoge kwaliteit of goed vastgelegde lifestyle-fotografie, met veel vrije ruimte voor het gemakkelijk toevoegen van tekst en branding zijn essentieel voor het maken van Out of Home-advertenties.

Om je boodschap snel over te brengen, met name op formaten langs de weg die met een hoge snelheid en/of op afstand worden bekeken, biedt typografie met een hoog contrast en een groter tekstformaat de beste kansen voor mensen om je boodschap te begrijpen en te verwerken. Maak optimaal gebruik van de uiting, maak het overzichtelijk en laat je visual aansluiten op je merk en campagne.

Naast contrast werken felle en heldere kleuren ook goed in Out of Home.

 

Krachtig

Nauw verbonden met eenvoud is het kort en krachtig houden van je boodschap.

Uit verschillende onderzoeken in de branche blijkt dat kortere, beknopte teksten zorgen voor het beter begrijpen en het beter herinneren van de boodschap. Uit het onderzoek Creative Elements for Effective Campaigns van Posterscope blijkt dat het optimaliseren van de lengte van de kop en de grootte van het logo de grootste creatieve drijfveren zijn voor het vergroten van de merkeffecten en de herinnering, en uit een onderzoek van KantarMillwardBrown blijkt dat beknoptere communicatie een grotere impact heeft op de herinnering en het begrip.

 

2,4x toename in het herinneren van berichten

 

Bron: Powerful posters, Clear Channel en Gorilla in the Room, 2022

 

Duidelijk

De compositie van je poster moet ervoor zorgen dat hij gemakkelijk gescand, herkend en begrepen kan worden.

Uitingen worden van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen. Elk element van je poster moet iets toevoegen aan, in plaats van afbreuk te doen aan je doelstellingen. De compositie en een duidelijke lay-out zorgen voor een gemakkelijke flow, waardoor voorbijgangers je boodschap gemakkelijk kunnen opnemen.

Voor jongere merken of merken die een gezond imago willen opbouwen, tonen inzichten dat het vergroten van je logo voor associatie een verstandige manier is om dit te bereiken. Trek aan (1) met een belangrijk beeld, communiceer (2) je boodschap met een duidelijke kop en associeer (3) met je merk dat goed in de advertentie is verwerkt. Het prominenter maken van je merk aan het begin van de stroom zal ook helpen bij de herkenning.

Voortbordurend op opvallend en krachtig, is een belangrijk onderdeel van het maken van een leesbare, effectieve poster ervoor te zorgen dat je tekst groot genoeg is om te lezen. En is het groot genoeg om begrepen te worden? Op een poster of digitaal scherm langs de weg vanuit een auto?

 

Analoog object met Amazon uiting