Experiment - CC OOH

Experiment – Buitenreclame beïnvloedt keuzes van consumenten onbewust

Meer over het experiment
Voor dit experiment legden vier proefpersonen een route af door Utrecht centrum. Wat ze niet wisten, was dat er op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen waren, o.a. in de vorm van meerdere vormen van buitenreclame van een groene Tony Chocolonely reep.

Het doel ervan was om te onderzoeken of consumentengedrag te beïnvloeden is door wat ze onderweg zouden tegenkomen… Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht van beïnvloedingsexpert Niels Houtepen om een willekeurig product te kopen in de supermarkt.  

De verbluffende resultaten

Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. Exact het resultaat waar we op hoopten en ook het resultaat dat Niels Houtepen vooraf al had voorspeld. In de tas waarmee deelnemers naar de supermarkt gingen zat namelijk al een gesloten envelop waarop voorspeld stond wat ze zouden kopen. Wat onze verwachting overtrof en wat we niet hadden durven voorspellen, is dat drie van de vier deelnemers voor een groene reep zouden kiezen; twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene. Voor ons hét bewijs dat buitenreclame, onbewust, iets had geactiveerd in de hersenen van onze deelnemers, waardoor zij tot hun keuze voor de Tony Chocolonely reep kwamen. 

Dit experiment toont aan dat het buitenreclame ongelofelijk krachtig is in het beïnvloeden van gedrag, zelfs onbewust! Met de juiste strategieën en creatieve aanpak kunnen we een onuitwisbare indruk achterlaten in het brein van consumenten, wat resulteert in impactvolle aankoopbeslissingen.
 

De video

Benieuwd naar de reacties van de deelnemers bij het openen van de envelop, nadat ze hun aankoop hadden gedaan? Bekijk onderstaande video’s.